Jag drog mig länge för hur jag skulle göra, byta på bilen eller på trailern.
Valet föll på att byta till 13 polig på bilen. Anledningen är att jag verkligen gillar bajonettlåsningen som är på de 13 poliga kontakterna. Då slipper man stå och jucka och dra för att få ur kontakten när den blir gammal och skitig.
Då var bara dilemmat hur man skulle göra. Jag hittade inga guider på internet, så det var bara att göra.
Jag passade på att fota lite så jag kan visa hur man gör.
1. Lossa skruvarna som håller fast kopplingen i fästet till draget. På Thuledraget var det 3 bultar och jag tror detta är standard.
2. När du lossat skruvarna och tagit bort höljet ser det ut så här:
3. Skruva loss elkopplingen och trä igenom kablarna i den nya gummibälgen där kablaget går igenom.
Här är det 8 kablar. Den lila är en extra jord. |
5. Så här blev det. Som ni ser så är den lila jordkabeln kopplad på en skena jämte polerna.
6. Det sista jag gjorde innan jag skruvade fast kopplingen var att fylla gummibälgen och alla poler med fett. Detta gjorde jag för att minska risken för att vatten ska leta sig in och förstöra. Tänk på att om ni ska fylla polerna med fett så måste ni skruva fast kablarna först så ni verkligen får kontakt.
7. Sista är att skruva fast kopplingen och höljet igen.
Jag har hört från en vän att 13 polig kontakt är skit, men när jag sökt på internet så är de flesta för den 13 poliga kontakten jämfört den 7 poliga.
Dock är det flest husvagnsmänniskor som uttalar sig och som naturligtvis har stora fördelar med att ha fler poler att använda till funktioner på husvagnarna.
Själv är jag fantastiskt nöjd med bytet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar