Jag har en Thule trailer från 2014(bilden ovan). 2015 tillverkas nu samma trailer under märket Fogelsta med en stor skillnad, ljusrampen är nu borta.
Detta är en stor fördel då man slipper ta av och sätta på rampen hela tiden. Ljuskällorna i den nya satsen är LED och armaturerna är dränkbara, alltså vattentäta. SWAG!
Jag tänkte här visa hur man konverterar från ljusramp på en Thule trailer -> Fogelsta ljussats på en Thule trailer.
Det första vi kan göra är att kolla på hur kablaget är draget. Nedan i rött kan ni se hur kablaget löper.
Gammalt kablage = En huvuvdkabel och 2 positionsljuskablar.
Nytt kablage = två huvudkablar med två kablar i ändan till positionsljus bak och två lösa kablar till positionsljus på sidorna.
Gammalt kablage = En huvuvdkabel och 2 positionsljuskablar.
Nytt kablage = två huvudkablar med två kablar i ändan till positionsljus bak och två lösa kablar till positionsljus på sidorna.
När man nu ska riva ur det gamla kablaget ur balkarna så kan man börja med sidopositionsljuset.
Dessa sitter fast med 2 skruvar i balken. Man behöver inte lossa på lyktglasen.
När man tagit loss positionsljusen så blir det lite bökigt. Som ni ser på bilden så är en stump kabel skarvad med kabeln som löper framifrån. Det bökiga är att få ut den blå skarv klotsen ur hålet, men det går när man lirkat en stund.
Skarvklotsen delas genom att slå till med en skruvmejsel i den skarv som ni ser på bilden, sen vrider ni på mejseln så klickar klotsen isär.
Klotsen är en fantastisk lösning på att skarva kablar då koppartrådarna aldrig kommer i kontakt med vatten/luft. Som ni märkt vid det är laget så är kablarna kvadratiskt och när man lägger en kabel i en klots, och klickar i det blå locket så "sticker de vita stiften hål på höljet så kontakt med koppartrådarna skapas. Alltihop förseglas sen med gummit på höljet och klotsen. Grymt Thule!
När man kopplat loss båda sidopositionsljusen från det gamla kablaget så kopplar man loss den bakre "handsken" från kablen så att man kan dra ur den gamla kabeln.
Skarvklotsen delas genom att slå till med en skruvmejsel i den skarv som ni ser på bilden, sen vrider ni på mejseln så klickar klotsen isär.
Klotsen är en fantastisk lösning på att skarva kablar då koppartrådarna aldrig kommer i kontakt med vatten/luft. Som ni märkt vid det är laget så är kablarna kvadratiskt och när man lägger en kabel i en klots, och klickar i det blå locket så "sticker de vita stiften hål på höljet så kontakt med koppartrådarna skapas. Alltihop förseglas sen med gummit på höljet och klotsen. Grymt Thule!
När man kopplat loss båda sidopositionsljusen från det gamla kablaget så kopplar man loss den bakre "handsken" från kablen så att man kan dra ur den gamla kabeln.
När ni drar ur kablaget så är ett tips att tejpa på det ny kablaget så drar ni igenom det samtidigt.
För att kunna dra en kabel genom balkarna så måste man lossa på två bultar längst fram på trailern.
Som ni kan se i balkarna så är det trångt. Lossa bultarna och ta bort dom på en sida åt gången, var noga med att inte båda sidorna är lossade samtidigt.
När ni lossat bultarna på ena sidan så kan ni dra igenom kablarna på denna sidan, sätt tillbaka bultarna och gör samma på andra sidan.
Kablagen har markeringar av vitt och grått. Står du framför trailern och tittar på den så ska det gråa kablaget vara på höger sida och det vita vara på vänster sida. Det kablage ni drar ur har samma markeringar så det är svårt att misslyckas.
När ni dragit det nya kablaget så är det lite pilligt att få ut tråden till positionsljuset, men samma sak igen, efter lite pill så går det. Skarva ihop och sätt tillbaka positionsljusen.
Nu kommer vi till att montera fästena till ljussatsen. Det första man måste göra är att slå ur två sprintar ur balken bak.
När man gjort det skruvar man bort skruven som håller armen som i sin tur håller ljusrampen på plats.
När detta är gjort kan man dra ur armen ur balken. Efter detta tar man ett stämjärn och slår loss gänginsatsen. Nu är balken färdig för montering av hållaren till den nya ljussatsen. Det finns nu ett hål i balken som fungerar att fästa nya hållaren med. Bolt on alltså! Grymt igen Thule!
På bilden ser ni Färdigt montage på ena sidan. En kabel går ner till nummerplåtsbelysningen och till positionsljuset bak.
Jag måste säga att konverteringen gick fantastiskt enkelt trots att jag aldrig gjort det tidigare, inte hittade någon guide på internet och att det inte fanns någon instruktion med hur man gör.
Om någon vill konvertera så gå det bra att beställa kittet från Skene Järn och ställa frågor här på bloggen.
Jag är super nöjd! Tack Skene Järn!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar